Menu główne
OŻYWIAMY LEKTURY
Czytamy wszyscy, jedni mniej, inni więcej. We współczesnym świecie człowiek nie byłby w stanie funkcjonować bez umiejętności czytania. Dzięki niej komunikujemy się między sobą, wymieniamy potrzebne informacje. Proces czytania, to proces ciągłego doskonalenia myślowego, stałego rozwoju, dojrzewania możliwości czytelników postępującego równorzędnie z ich biologicznym rozwojem. Tak... Ale jak przekonać młodzież,że obcowanie z lekturą szkolną może być przyjemne? Jak zachęcić uczniów do sięgnięcia po "przykazaną" przez nauczyciela książkę?
Jednym ze sposobów jest "ożywienie" lektury. W tym celu uczniowie przygotowują inscenizacje fragmentów omawianych dzieł. Zadaniem klasy 5 było przygotowanie sceny z "W pustyni i w puszczy" Henryka Sienkiewicza. Uczniowie przygotowali scenariusze, stroje i dekoracje. Pierwsza grupa przedstawiła moment zabicia przez Stasia lwa, druga spotkania porwanych dzieci z panem Linde, a trzecia rozmowę Stasia i Nel o Mahdim. Dzięki temu bohaterowie powieści stali się nam bliżsi.
Klasa I gimnazjum dostała za zadanie dokładne prześledzenie pojedynku Zbyszka z Bogdańca z bratem zakonnym Rotgierem, bohaterów powieści "Krzyżacy" Henryka Sienkiewicza. Najpierw przygotowali w grupach sprawozdanie z tego starcia, a potem odegrali je. Miecz szczękał o miecz, iskry pryskały o tarczę, walka była zacięta, ale zbroja nie uchroniła Krzyżaka ani jego giermka przed niechybną śmiercią z rąk polskiego wojownika.
Klasa III dwukrotnie w tym roku dawała życie lekturom. Po raz pierwszy, gdy przygotowali zwiastuny filmu pt. "Balladyna". Zadanie nie było proste, bo trzeba było dobrać muzykę, fragmenty dzieła, napisy, zgrać wszystko i zmontować w intrygującą całość. Jednym udało się to lepiej, innym mniej, ale i tak otrzymali wysokie oceny, bo wymagało to ogromnego zaangażowania i wiele pracy. Za drugim razem poprzebierali się za mieszkańców Szerokiego Świata, czyli bohaterów "Hobbita" J.J.R.Tolkiena. Celem ich wystąpienia było przekazanie informacji o trybie życia, historii plemienia, zwyczajach, ubiorze. Sala 106 zaroiła się od elfów, trolli i hobbitów i na godzinę zatopiliśmy się w tolkienowskiej fantazji.
Klasa II miała nakręcić film inspirowany przypowieścią o miłosiernym Samarytaninie w dowolnej konwencji. Podzieliła się na 2 grupy, które miały na to zadanie miesiąc. Potem wspólnie obejrzeliśmy dzieła. Młodzież spisała się wspaniale, odkryłam przy okazji kilka nowych aktorskich talentów. Uczniowie wyznali, że praca nad adaptacją nie jest łatwa, ale przyjemna.
W przyszłym roku też będziemy bawić się lekturami. Jak? Mam kilka pomysłów w głowie, na razie są moją tajemnicą...
Justyna Kozłowska, nauczycielka języka polskiego
EURO 2016 W GAWLIKACH WIELKICH
09 czerwca 2016 r. w naszej szkole odbyło się "EURO 2016".
W programie były następujące atrakcje: debata, quizy euro, wyjście na boisko Orlik. Debata była bardzo udana i głośna, ponieważ dużo wiedzy mieli wszyscy uczestnicy zabawy.
Podczas quizu też było głośno. Nie było nikogo, kto by nie miał podniesionej ręki.
Na Orliku rozegrano 6 meczy:
POLSKA -
NIEMCY -
UKRAINA -
NIEMCY -
UKRAINA -
IRLANDIA PÓŁNOCNA -
Wyniki:
Polska -
4 : 0
Niemcy -
0 : 4
Ukraina -
4 : 0
Niemcy -
0 : 1
Ukraina -
2 : 0
Irlandia Północna -
0 : 3
To były bardzo emocjonujące starcia, a najlepszy mecz to Polska -
Pomysłodawca i prowadzący: Paweł Konopko, uczeń klasy II sp
KRÓL PUSZCZY -
W dniu 31 maja uczniowie z klas III, IV, V i VI udali się na wycieczkę do ostoi żubrów w Wolisku. Przedstawiciel z Nadleśnictwa Borki, leśniczy pan Krzysztof Żoch był naszym przewodnikiem. Idąc ścieżką ekologiczną poznawaliśmy historię żubrów. Oto kilka ważnych informacji:
• Na całym świecie jest 5 tys. żubrów, w Polsce 1200 tych osobników.
• W 1962 r. wypuszczono na wolność do Puszczy Boreckiej pierwszą parę żubrów.
• Obecnie żyje tu 95 żubrów, z czego w zagrodzie 70 sztuk.
• Żubr jest ssakiem stadnym o składzie mieszanym.
• W skład takiej grupy wchodzi kilka dorosłych krów, przychówek z ostatniego roku, młodzież 2 -
• Byki powyżej 5 -
• Samiec (byk) osiąga wagę do 750 kg, a samica (krowa) do 450 kg.
• Cielęta po urodzeniu ważą przeciętnie 30 kg, są płowo-
• Żywią się tylko mlekiem matki do 3 tygodnia życia, potem pokarm ten jest urozmaicany młodą roślinnością.
• Dieta żubra to ponad 300 gatunków roślin zielnych, krzewinek, drzew i krzewów (kora, młode pędy i liście).
Mieliśmy okazję obserwować małą, bo zaledwie dwutygodniową Zośkę wraz z całym stadem. Żubrzątko słaniało się na jeszcze słabych nóżkach i nie odchodziło od swojej mamy. Znaczna część grupy miała niezliczoną ilość pytań, na które cierpliwie odpowiadał pan leśniczy. Zaopatrzeni w wiedzę i świeżą dawkę tlenu wracaliśmy do szkoły. Na pożegnanie otrzymaliśmy drobne upominki od Nadleśnictwa Borki. W drodze powrotnej obserwowaliśmy piękne krajobrazy a chłopców zainteresował załadunek drewna na samochód dłużycowy. Pełni wrażeń wróciliśmy na zajęcia.
Irena Rusiecka, nauczycielka przyrody
W POSZUKIWANIU WIOSNY
Pierwszego dnia wiosny, czyli 21 marca, uczniowie gimnazjum i klas IV -
Justyna Kozłowska, nauczycielka języka polskiego
CIEKAWA? NIEBANALNA? NA PEWNO INNA!
Tuż przed feriami zimowymi trudno jest przyciągnąć uwagę uczniów lekcją czy zachęcić do wykonania pracy domowej. Wszyscy żyją już nadzieją na kilkanaście dni odpoczynku. Co więc zrobić, by młodzieży "chciało się chcieć"? Zaproponować coś nowego, odbiegającego od codziennej rutyny szkolnej.Tak narodził się w mojej głowie pomysł na lekturę w klasie III gimnazjum. Zadaniem trzecioklasistów było stworzenie w przeciągu dwóch godzin lekcyjnych gazety o wybranym bohaterze książki Arkadego Fiedlera "Dywizjon 303". Musieli obmyślić szatę graficzną, wymyślić nazwę periodyku oraz umieścić w niej następujące formy wypowiedzi: wywiad, instrukcję, sprawozdanie i notkę biograficzną. Gimnazjaliści podzieleni na 4 grupy ochoczo wzięli się do pracy. Miło było patrzeć na zaangażowanie uczniów. Po wykonaniu zadania liderzy grup odczytali swoje gazety i zawiesili je w sali. Wszystkie prace były wspaniałe, więc i oceny były wysokie.
Zupełnie inną pracę domową do wykonania mieli za to uczniowie klasy I gimnazjum. Podałam pierwszoklasistom 4 cytaty dotyczące przyjaźni. Zadaniem młodzieży było zrobienie własnego zdjęcia ilustrującego wybraną "złotą myśl", a następnie obrobienie fotografii w wybranym programie tak, by znalazł się na niej cytat. Liczyła się nie tylko jakość zdjęcia, ale także oryginalny pomysł na nie i obróbka. W tej ostatniej czynności pomogły lekcje informatyki i nieoceniona pomoc pani Magdaleny Majcher. Wyniki prac były imponujące. Niektóre zdjęcia były niezwykle interesujące i świetnie wykonane. Uczniowie pokazali mi swoje nowe oblicze.
Podsumowując, mogę z całą pewnością stwierdzić, że mamy kreatywnych uczniów w naszej szkole, drzemie w nich ogromny potencjał, trzeba go tylko obudzić:)
Justyna Kozłowska, nauczycielka języka polskiego