Zespół Szkół w Gawlikach Wielkich

Idź do spisu treści

Menu główne

Z lekcji

Wiadomości > Ciekawostki

JA CZYTAM, TY CZYTASZ, ON/ONA CZYTA, MY CZYTAMY...
29 września obchodzimy w Polsce Dzień Głośnego Czytania. Został on ustanowiony z inicjatywy Polskiej Izby Książki w 2001 roku. Data nie jest przypadkowa, odnosi się do urodzin Janiny Porazińskiej, autorki książek dla dzieci i młodzieży.
W naszej szkole świętowaliśmy po raz drugi. Z tej okazji najmłodszych uczniów naszej placówki odwiedziły postacie z baśni: Kopciuszek, Czerwony Kapturek i Małgosia (tym razem bez Jasia), które pięknie odczytały swoje historie. Każda klasa (od IV SP do III gim.) otrzymała tylko fragment pewnego utworu do chóralnego odczytania w wyznaczonym miejscu i czasie. Nikt nie wiedział, kto go napisał ani nie znał tytułu. Na trzeciej godzinie lekcyjnej spotkaliśmy się wszyscy na głównym korytarzu. Klasa 4 jako pierwsza zaprezentowała swój fragmencik, potem po kolei - 5, 6, 7 sp, a potem 2 i 3 gim. W ten sposób poznaliśmy całą balladę Adama Mickiewicza "Powrót taty".  Wychowawcy dopilnowali, by ich podopieczni zaprezentowali się jak najlepiej, ale trzecioklasiści zdecydowali, że to klasa pana Roberta, czyli IV SP przeczytała najlepiej.
Na lekcjach języka polskiego młodzież polecała sobie wzajemnie ulubione książki, czytaliśmy głośno wybrane propozycje książkowe. W sali 106 powstała gazetka o zaletach książki.
Justyna Kozłowska, nauczycielka języka polskiego

OD MALEŃKIEJ KROPKI WSZYSTKO SIĘ ZACZYNA...
15 września to Międzynarodowy Dzień Kropki. Kiedy Peter Reynolds pisał książkę „The Dot”, nie myślał pewnie, że zainspiruje wielu nauczycieli na całym świecie do stworzenia święta kreatywności i talentu. Książeczka „The Dot” opowiada o kropce, która zmieniła świat małej Vashti albo o Vashti, która dzięki kropce uwierzyła w siebie.
W tym roku świętowaliśmy i my. Uczniowie klas 4,5,7 sp i 2,3 gimnazjum na lekcjach języka polskiego realizowali ogólnopolski projekt eTwinning pt."The Dot, czyli Dzień Kropki!" (chęć udziału w nim zgłosiło 49 szkół). Wykonywali szereg zadań, które przed nimi zostały postawione. Tydzień przed 15 września wszystkim uczniom zaproponowałam fotografowanie nieoczywistych kropek w naszym otoczeniu i przesyłaniu ich na mojego maila wraz z zagadkowym wyjaśnieniem, gdzie ją znaleźli. Klasa II gimnazjum w parach przygotowała zdjęcia naszej okolicy, by zrobić z nich krótki komiks o pobycie Kropki w Gawlikach Wielkich. W Dniu Kropki ubraliśmy się w ubrania w kropki, obejrzeliśmy film o Vashti i śpiewaliśmy o niej piosenkę. Robiliśmy sobie zdjęcia w kropkowej ramce, opowiadając przy tym o swoich talentach. Klasa 4 i 5 malowały kropki. Dodatkowo klasa 5 przygotowała przepisy na okrągłe potrawy oraz przygotowywała dania zaproponowane przez uczniów innej szkoły, biorących udział w tymże projekcie. Klasa 3 gimnazjum pisała fragment projektowego opowiadania "Otchłań Kropki" on line. Klasy 7 sp i 2 gimnazjum otrzymały zagadki, prowadzące do ukrytych kartek. Na nich znajdowały się namalowane frazeologizmy, oczywiście związane z kropką. Trzeba było je odgadnąć, pomógł w ty słownik. Następnie układali wiersze o kropce w kropce. Oto jeden z nich:
Ma być wiersz o kropce?
To jesteśmy w kropce.
Kropka jest muminkiem,
więc walczy z przecinkiem.
Lubi wykrzyknik i znak zapytania,
a jej adres to koniec zdania.
Wszystkie kropki są kropka w kropkę,
więc chyba jednak przecinek poprę.
Mam toyotę no i opla
kropka.
Rymy może częstochowskie, treść dziwna, ale ... kreatywność została pobudzona.
Myślę, że dzień był udany i młodzieży się podobało. A żeby przypomnieć/zobaczyć sobie jak było na naszych lekcjach, zapraszam do obejrzenia filmiku, które stworzyłam z waszych zdjęć: https://www.youtube.com/watch?v=O2Beml8Q9UQ&t=49s
Nasze projektowe prace możecie obejrzeć na blogu: https://kropka-dot.blogspot.com/
Justyna Kozłowska, nauczycielka języka polskiego

Certyfikat.pdf

NIECODZIENNA LEKCJA POEZJI
8 września odwiedził naszą szkołę niezwykły gość - młody, 22- letni poeta Michał Ostrowski pochodzący z Mikołajek. Obecnie studiuje on na III roku filologii polskiej na Uniwersytecie Warmińsko - Mazurskim w Olsztynie. Mimo młodego wieku ma na swoim koncie już 7 książek m.in. " Złudzenia", "Pocałunek róży""," "Ja, wózkers". Od urodzenia jest osobą niepełnosprawną, porusza się na wózku. Mimo choroby stara się zachować optymizm, spełnia marzenia i działa aktywnie w fundacji charytatywnej.Ostatnio otworzył swój kanał na You Tube - "Pan Cogito".
Na początku spotkania, w którym uczestniczyli uczniowie klasy 5,6,7sp i 2,3 gimnazjum, pani dyrektor Anna Skrypoczka kwiatami powitała pana Michała, dziękując mu za odwiedzenie naszej placówki. Następnie pani Justyna Kozłowska przedstawiła biografię gościa i jego dorobek literacki. Potem uczniowie: Wiktoria Gotkowicz i Maciej Przyłucki odczytali kilka wierszy z tomików "Niedociśnienia" i "Struna szeptu". Głównym punktem spotkania był wywiad z pisarzem. Pan Michał chętnie odpowiadał na pytania prowadzącej spotkanie pani Kozłowskiej, jak i zgromadzonej publiczności. Dowiedzieliśmy się m.in., kiedy zaczął pisać, gdzie szuka natchnienia, kto jest jego pisarskim idolem, w jaki sposób obecni pisarze zdobywają wydawców itp. Gość szczerze opowiedział nam też o swojej niepełnosprawności, o tym jak traktowali go koledzy w czasach szkolnych, na jakie trudności napotyka w codziennym życiu, a wszystko to okraszał dozą humoru, pokazując, że ma dystans do samego siebie i swojej sytuacji życiowej.O tym pisze też w swojej autobiograficznej prozie "Stany rozdwojenia". (POLECAM SERDECZNIE). Na zakończenie poeta rozdawał autografy i pozował do pamiątkowych zdjęć. Można było też nabyć książki Michała.Parę darmowych egzemplarzy autor podarował osobom, które były najbardziej aktywne w czasie spotkania.
Jeszcze raz dziękuję panu Michałowi za odwiedzenie naszej szkoły. Była to dla nas niezwykła lekcja nie tylko poezji, ale także tolerancji i nadziei. To, że pochodzimy z małych miast i wsi, to, że jesteśmy niepełnosprawni, nie zamyka nam dróg. Nie musimy siedzieć zamknięci w domu,narzekać na los czy Boga. To MY decydujemy o swojej przyszłości, wszelkie trudności można pokonać.
Justyna Kozłowska, nauczycielka języka polskiego i organizatorka spotkania.

Wróć do spisu treści | Wróć do menu głównego