Zespół Szkół w Gawlikach Wielkich

Idź do spisu treści

Menu główne

Z lekcji

Archiwum > 2016/2017

STAROŻYTNI RZYMIANIE WŚRÓD NAS.
Aż dwóch legionistów z legionu samego Juliusza Gajusza Cezara pojawiło się w sali gimnastycznej naszej szkoły. I nie był to żaden przypadek, czy tez zabłąkana karawana rzymskich kupców ciągnąca ”Bursztynowym szlakiem”, a po prostu zaproszona grupa rekonstrukcyjna. W trakcie prezentacji surowych obyczajów starożytnych Rzymian, każdy z uczniów mógł dotknąć, a nawet użyć zebranych artefaktów, aby móc w ten sposób łatwiej wcielić się w rolę rzymskiego legionisty. Żywa lekcja historii wzbudziła duże zaciekawienie zebranych, którzy z ogromną ochotą i zaangażowaniem brali w niej czynny udział, przenosząc się w dawne czasy. Zapewne warto w naszej szkole kontynuować tę piękną tradycję przeżywania lekcji historii na żywo.
Robert Wieliczko, nauczyciel historii

SZKOLNY FESTIWAL PROJEKTÓW GIMNAZJALNYCH ZA NAMI!
1 czerwca 2017 r. w naszej szkole odbył się Festiwal Projektów, w trakcie którego uczniowie klasy II gimnazjum zaprezentowali efekty swojej kilkumiesięcznej pracy.  Prezentację projektów obejrzeli zaproszeni goście, rodzice, Dyrektor szkoły, nauczyciele oraz uczniowie klas młodszych i starszych. „Poziom przygotowanych wystąpień był bardzo wysoki”- takimi  słowami podsumowała Festiwal przewodnicząca komisji konkursowej, Zastępca Wójta Gminy Wydminy Pani Maria Dolecka.
Projekt edukacyjny jest zespołowym, planowym działaniem uczniów, mającym na celu rozwiązanie konkretnego problemu. Każdy zespół  posiada swojego lidera, zaś wszyscy jego członkowie dzielą się zadaniami, aby ostatecznie osiągnąć zamierzony efekt. Przed przystąpieniem do pracy każda grupa podpisuje kontrakt z opiekunem, w którym zobowiązuje się do terminowego i rzetelnego wykonania przydzielonych zadań.
W tym roku drugoklasiści zaprezentowali następujące projekty edukacyjne:
„Fizyka w obiektywie”, przygotowany przez Karolinę Zajkowską, Sandrę Suchocką, Aleksandrę Gienieczko, Wiktorię Gotkowicz pod opieką P. Beaty Szymborskiej.
„Żywe Okładki”,  zrealizowany przez Julię Konstantynowicz, Gabrielę Siekaniec, Karolinę Jakubiak, Julię Suchocką pod opieką P. Justyny Kozłowskiej.
„Mars - marzenie podróżnika”, opracowany przez Michała Kudraja, Marcina Siekańca, Krzysztofa Styka, Adriana Czetyrboka pod opieką P. Małgorzaty Jackiewicz.
„Papierosy – zagrożenie zdrowia i życia”, wykonany przez Remigiusza Wachulskiego, Przemysława Woronkę, Sebastiana Dumkę pod opieką P. Katarzyny Jabłońskiej.
Przedstawienie projektów edukacyjnych nie sprowadzało się  jedynie do pokazu prezentacji multimedialnych. Publiczność mogła podziwiać bardzo ciekawe zdjęcia przedstawiające efekt załamania światła, obejrzeć zaprojektowane przez uczniów okładki książek, zobaczyć Marsa, przeczytać ulotki na temat szkodliwości palenia papierosów.  
Wszystkim uzdolnionym uczestnikom projektów oraz ich opiekunom należą się wyrazy uznania za pomysłowość, pracowitość  i oryginalność. Gratulujemy!
Małgorzata Waszkielewicz, Wychowawca klasy II gimnazjum

PROGRAM EDUKACYJNY „SOKI I MUSY – WITAMINY W SMART FORMIE”.
Uczniowie klasy I w roku szkolnym 2016/2017 wzięli udział  w  programie edukacyjnym „Soki i musy – witaminy w SMART formie”. W ramach programu przeprowadzono zajęcia edukacyjne, podczas których dzieci poznawały i degustowały warzywa i owoce, przygotowywały koktajle. Dodatkowo klasa, wzięła udział w konkursie plastycznym, wykonując plakat i ulotkę mówiące o korzyściach spożywania warzyw i owoców w postaci soków. Celem programu była edukacja dzieci w klasach I - III szkół podstawowych w zakresie prawidłowych nawyków żywieniowych oraz znaczenia soków i musów owocowo - warzywnych, a także owoców i warzyw w codziennej diecie.
Olga Krupa, wychowawczyni klasy I

Certyfikat.pdf

POWIEDZ MI, A ZAPOMNĘ. POKAŻ MI, A ZROZUMIEM. POZWÓL MI ZROBIĆ, A ZAPAMIĘTAM...
Pięć wieków przed naszą erą Konfucjusz trafił w samo sedno, przedstawiając prosty klucz do zdobywania wiedzy i umiejętności. Stąd na zajęciach języka polskiego nieschematyczne podejście do pracy na zajęciach i prac domowych. Z czym w tym roku gimnazjaliści musieli się zmagać? Uchylę rąbka tajemnicy, pokazując i omawiając niektóre z zakończonych przedsięwzięć.
Na podsumowanie pracy z lekturą wszyscy gimnazjaliści otrzymali zadanie wykonania LAPBOOKA (klasa I. o "Krzyżakach" H. Sienkiewicz, kl. II. o "Quo vadis" H. Sienkiewicza , a III. o "Hobbicie" J.R.R. Tolkiena). To rodzaj teczki tematycznej.Są w nim książeczki, każda inna, są też kieszonki,do których można zajrzeć jak do pamiętnikowego sekretu. Jednocześnie lapbook ma w sobie coś z zeszytu ćwiczeń, w którym wypełniamy rubryczki i umieszczamy wymagane informacje. Dziecko ma okazję wykazać się zdolnościami estetycznymi i artystycznymi, może wykorzystać swój talent plastyczny do zilustrowania informacji, które będą umieszczane w lapbooku, albo wypróbować różne style kaligrafii. Ważne jest także rozmieszczenie książeczek i kieszonek, co daje okazję do kształtowania lub doskonalenia umiejętności tworzenia kompozycji.
Klasa III. gimnazjum bawiła się w radiowców. Zamiast tradycyjnego powtórzenia wiadomości z Biblii przygotowali audycję radiową, w której wykazali się wiedzą z tego zakresu oraz umiejętnością stosowania urządzeń komunikacyjnych do odpowiednich celów. Muszę przyznać, że młodzież bardzo pozytywnie zaskoczyła mnie wykonaniem zadania, Nie było ograniczeń co do formy, więc usłyszałam: wywiad z księdzem oraz z profesorem Uniwersytetu Jagiellońskiego, telekonkurs na temat Biblii, muzykę inspirowaną Pismem Świętym. Na zakończenie pracy z "Dywizjonem 303" tworzyli komiks i gazetę o bohaterskich lotnikach. Innym razem wczuwali się w przyjaciela Jana Kochanowskiego i korzystając z aplikacji Voki, tworzyli awatary składające kondolencje z powodu śmierci dziecka. Oto linki do jednej z prac: http://www.voki.com/site/pickup?scid=13625869&chsm=bb3cc25ce8f311e76e6631ce8ce53443
Klasa I. gimnazjum tworzyła listy gończe za bohaterami "Zemsty". Zadanie polegało na narysowaniu portretu poszukiwanego, opisaniu wyglądu, wskazanie charakterystycznych powiedzonek oraz poinformowaniu, gdzie należy się zgłaszać. Następnym wyzwaniem, jakie postawiłam przed młodzieżą, było stworzenie makiety planety Małego Księcia. Rezultat przeszedł moje najśmielsze oczekiwania. Powstały przepiękne prace, różnych rozmiarów, z różnorodnych materiałów, pełne szczegółów. Makiety można podziwiać w sali 106. W innym z zadań wykazali się nie tylko pomysłowością, ale także fotograficznym okiem i umiejętnością obróbki zdjęć, bo ilustrowali przysłowia o przyjaźni.
Lubię zaskakiwać moich uczniów niebanalnymi zadaniami. W głowie majaczą nieśmiało kolejne. Oczekujcie uczniowie nieoczekiwanego!
Justyna Kozłowska, nauczycielka języka polskiego

KULINARNA  EDUKACJA  W KL.I
Uczniowie klasy I biorą udział w realizacji programów profilaktycznych i edukacyjnych. Jednym z nich jest program "Owoce w szkole” oraz "Soki i musy – witaminy w smart formie”. Celem programów jest edukacja dzieci w klasach I - III szkół podstawowych w zakresie prawidłowych nawyków żywieniowych, znaczenia soków i musów owocowo - warzywnych, a także potrzeby spożywania owoców i warzyw w codziennej diecie. W ramach programu uczniowie wraz z nauczycielem podczas zajęć lekcyjnych  uczestniczyli w degustacji różnych warzyw – niektórzy pierwszy raz poznali smak białej pietruszki, przygotowywali wesołe kanapki oraz smaczne koktajle owocowe. Dzieci przy pomocy rodziców przyniosły do szkoły potrzebne produkty. Można śmiało powiedzieć, że zadanie wykonały doskonale. Kanapki nie tylko były smaczne i zdrowe, ale także pięknie ozdobione i pełne witamin, a koktajl bananowy, bananowo - pomarańczowy i wieloowocowy był napojem smacznym, aromatycznym i dla większości  po raz pierwszy spożywanym. Pamiętać należy, że najlepiej smakują potrawy wykonane własnoręcznie. Przeprowadzono również pogadanki o zasadach zdrowego odżywiania, jakie produkty należy jeść, żeby być zdrowym, dlaczego musimy się zdrowo odżywiać?  W ten sposób dzieci uczą się tego, czym jest kultura spożywania posiłków i higiena ich przygotowywania, rozwijają kreatywność i wyobraźnię.
O.Krupa, wychowawczyni klasy I

REKO - EKO
23 lutego 2017 r. uczniowie Gimnazjum wyjechali na warsztaty „REKO-EKO” do Zakładu Unieszkodliwiania Odpadów Komunalnych w Spytkowie.nWycieczka rozpoczęła się od oprowadzenia młodzieży po zakładzie, uczniowie mieli możliwość zobaczenia krok po kroku, co dzieje się z odpadami, które wyrzucamy. Warsztaty miały za zadanie rozbudzanie świadomości ekologicznej oraz kształtowanie odpowiedzialnej postawy wobec mazurskiej przyrody, w myśl hasła „Pożyczyliśmy Mazury od naszych wnuków, oddajmy je w dobrym stanie”. Podczas zajęć uczniowie uświadomili sobie, że odpady to cenne surowce i co za tym idzie, życie odpadu nie kończy się w momencie wyrzucenia do kosza. Kosz i ZUOK Spytkowo to tylko poczekalnia. Tylko niewielka część odpadów, uznanych za bezużyteczne trafia na składowisko.
Uświadomienie dzieciom i młodzieży tej prawidłowości ma doprowadzić do zmiany postrzegania kwestii związanych z zagospodarowaniem odpadów komunalnych
Katarzyna Jabłońska, nauczycielka chemii i biologii

NA ŚWIETLICY NIE WIEJE NUDĄ.
Wielu rodziców zastanawia się, co ich dziecko porabia na zajęciach świetlicowych. A dzieje się wiele.
Dzieci i młodzież mają możliwość rozwijać swój talent plastyczny. Przed świętami bożonarodzeniowymi tworzyli kartki świąteczne, ozdoby choinkowe, reniferki. Ozdabiali salę rysunkami Mikołajów, łańcuchami i papierowymi gwiazdami. Przed feriami zaś pojawiły się karnawałowe maski i laurki dla Dziadków i Babć z okazji ich święta.
Jeśli pogoda dopisuje, wychodzą na podwórko, by pograć w piłkę na Orliku lub pobawić się w chowanego. W styczniu było lepienie bałwana oraz bitwa na śnieżki. Gdy aura nie sprzyja, grają w szkole w tenisa pod czujnym okiem pana Roberta. Zdarza się, że oglądają bajki lub filmy - za nami takie przeboje kinowe, jak: "Mój przyjaciel smok" czy "Sekretne życie zwierzaków domowych". Pani Małgosia zabiera czasem z sobą gitarę,a wtedy słychać śpiew rozchodzący się po szkole. Najchętniej jednak młodzież lubi grać w gry: Chińczyk, Chrum, chrum, Uno, szachy,a także układać puzzle. Niesłabnącym uwielbieniem cieszą się również gry komputerowe. Uczniowie mogą ten czas spożytkować na odrobienie lekcji, licząc na pomoc dyżurującego nauczyciela.
Justyna Kozłowska, nauczyciel języka polskiego

CZYTAĆ GŁOŚNO KAŻDY MOŻE
29 września obchodzony jest Ogólnopolski Dzień Głośnego Czytania. Postanowiliśmy w tym roku go uczcić. Chętni uczniowie klasy V i VI szkoły podstawowej oraz I i II gimnazjum czytali uczniom klas 0 - 3 wybrane przez siebie pozycje książkowe. Zadaniem młodszych uczniów było uważnie słuchać, bo starsi koledzy zadawali pytania do przeczytanego tekstu. Ten, kto odpowiedział poprawnie, otrzymywał małą, słodką nagrodę.
Młodzież klas IV - VI sp i I - III gimnazjum wzięła wraz z nauczycielami udział we flash mobie, który polegał na chóralnym, jednoczesnym i głośnym odczytaniu fragmentu "Pana Wołodyjowskiego" Henryka Sienkiewicza.(Wszak rok 2016 to rok tego noblisty) Gwizdek wskazał rozpoczęcie i zakończenie tej akcji, podczas której każdy nie żałował głosu i w swoim tempie czytał.
Gimnazjaliści otrzymali kolorowe i zabawne zakładki. Musieli jednak w zamian odpowiedzieć anonimowo na pytanie: "Gdzie zamieszka twoja zakładka?". Oto niektóre z odpowiedzi:
   - "Moja zakładka zamieszka w każdej książce, którą będę czytał".
   - "Moja zakładka wyląduje u mojej mamy, ponieważ moja mama czyta dużo książek, a jej ta zakładka się przyda",
   - "Zamieszka na półce między książkami. Gdy będę czytać książkę, będzie zmieniała miejsce zamieszkania",
   - "Zamieszka w fantastycznym świecie różnych stworów, ras, roślin, widoków i akcji",
   - "Myślę, że moja zakładka nie będzie miała stałego mieszkania. Na pewno to będzie gdzieś między stronami książek. Ale książki będą czytane przeze mnie różne i ona będzie miała różne mieszkania".
Dziękuję wszystkim za wzięcie aktywnego udziału w przedsięwzięciu.
Justyna Kozłowska, nauczycielka języka polskiego

 
Wróć do spisu treści | Wróć do menu głównego